Op 12 oktober 2023 zijn de concept-AMvB en concept-Plan-MER voor de nieuwe windturbinenormen gepubliceerd. Hieronder lees je een samenvatting van de belangrijkste onderdelen. Wij geven hier niet de (juridische) details weer, die soms de algemene regel zoals in deze samenvatting benoemd, nuanceren. De teksten van het Besluit windturbines Leefomgeving vormen een complex geheel. Daarom bestuderen en analyseren onze partners de stukken nog steeds en steeds diepgaander.
Ben je benieuwd naar de formele documenten en het proces, kijk dan hier.
Presentatie Pondera Consult tijdens congres
Tijdens het Congres Regionale Energie en Lokale Warmte op 1 november 2023 reflecteerde Paul Janssen van Pondera Consult op de concept-normen. Zijn presentatie bevat een aantal aandachtspunten en voorbeelden van windparken die met de nieuwe normen niet meer gerealiseerd zouden kunnen worden. Je vindt de presentatie op deze pagina.
Presentatie, verslag en Q&A Bestuurlijke sessie (17 oktober 2023)
Op 17 oktober organiseerden we een bijeenkomst voor bestuurders over de concept-normen. De presentatie, het verslag en Q&A vind je hier (ook interessant voor niet-bestuurders).
Q&A
Zie ook de Q&A op deze website.
Toepassingsbereik van de nieuwe normen
De nieuwe regels gelden voor
- grote en kleine windturbines (met een rotordiameter van meer dan 2 m)
- zowel voor losstaande windturbines als turbines in windparken (twee turbines en meer)
Belangrijkste veranderingen
Oude normen (buiten werking gesteld voor windparken)
- Standaardwaarde: 45 dB Lden en 39 dB Lnight op geluidgevoelig gebouw
- Lokaal maatwerk mogelijk: Tot grenswaarde 47 dB Lden en 41 dB Lnight
- Afwegingsruimte voor lagere waarde dan standaardwaarde als aanleiding daartoe op grond van cumulatie geluid of aard van het gebied
- Extra toeslag van 5dB bovenop de geluidsnorm voor tonaal geluid
- Uitzondering voor gebouwen met een functionele binding met het windpark, bijvoorbeeld molenaarswoningen
- (Geen norm voor laagfrequent geluid)
- Maximaal 17 dagen en 20 minuten per jaar
- Maximaal 6 uur per jaar én max 20 min per dag per slagschaduwgevoelig gebouw
- Voor objecten met afstand van maximaal 12 x rotordiameter
- Automatische stilstandsvoorziening (tijd die nodig is om de stilstandvoorziening in te schakelen telt niet mee in de norm)
- Logboek bijhouden per gebouw verplicht voor exploitant
- Bevoegd gezag mag afwijken naar strenger, bijv. naar 0 uren
- Hinderlijke slagschaduw alleen bij instralingsenergie > 120 watt/m2
- PR 10 -5 en PR 10 -6 per jaar voor resp. beperkt en (zeer) kwetsbare objecten
- Grenswaarde: PR 10 -6 per jaar voor kwetsbare en zeer kwetsbare gebouwen en kwetsbare locaties
- Standaardwaarde: ook PR 10 -6 per jaar voor beperkt kwetsbare gebouwen en locaties
- Beperking van het directe risico én het indirecte risico gerelateerd aan het optreden van domino-effecten (bijvoorbeeld nabij buisleidingen en risicovolle bedrijven): domino-effect niet meer dan PR 10 -6 per jaar
- Lokaal gezag kan afwijken van de standaard waarde
- Windturbine > 20 jaar: positief resultaat beoordeling NPR 8400 verplicht
Obstakelverlichting en -markering
- Geen onderdeel van de AMvB windturbines
- Regels vanuit ILT - Informatieblad
- Onderdeel van de AMvB onder hoofdstuk veiligheid als direct werkende norm
- Losse windturbines en windparken
- Kleur turbines, mast en wieken is wit
- Verlichting ‘s nachts (rood) en overdag (wit) met vaste of flikkerende lampen
- Maatwerk mogelijk voor in- en uitschakelen op basis van naderingsdetectie luchtvaartuigen onder toestemming ILT / Advies minister
- Verplicht bij turbine
- hoger dan 150 m tiphoogte
- in hoogtebeperkingsgebied Schiphol
- vanaf 100 m tiphoogte in laagvlieggebieden
- vanaf 100 m tiphoogte binnen 120 meter afstand van aangewezen autosnelwegen of waterwegen
Lichtschittering moet worden voorkomen door gebruik niet-reflecterende coating of verf
- Tenminste een afstand van 2x tiphoogte tot windturbinegevoelige objecten (= woonfunctie, zorgfunctie met bedden, onderwijsfunctie, kinderopvangfunctie met bedden)
- Uitzondering alleen mogelijk voor zwaarwegende economische belangen of zwaarwegende andere maatschappelijke belangen (ZEZAM) mits lokaal goed gemotiveerd
- De afstandsnorm geldt niet voor windmolens die voor inwerkingtreding van de nieuwe normen al waren toegestaan en al op een andere afstand staan (bestaande windturbines / windparken).
Lees hier meer over afstandsnormen vs. geluidsnormen
Overgangsrecht en “eerbiedigende werking”
(d.w.z: wat betekenen de artikelen in het voorgenomen Besluit voor bestaande windturbines en projecten die in ontwikkeling zijn) > Dit onderwerp komt op verschillende plekken in de conceptteksten terug. Verschillende partijen studeren hier nog op en overwegen een zienswijze in te dienen om te helpen hierover tot duidelijker teksten te komen.
Eigen milieunormen
Op de pagina Eigen milieunormen lees je meer over de mogelijkheid die provincies en gemeenten hebben om hun eigen normen op te stellen voor geluid, slagschaduw en externe veiligheid. Deze ruimte was er altijd al, maar is in afwachting van de nieuwe landelijke normen tijdelijk voor windparken van 3 op meer turbines de enige mogelijkheid. Ondertussen is er een aantal voorbeelden waar met succes eigen voorschriften in een vergunning zijn opgenomen. In de kamerbrief van 25 mei 2023 verwijst de staatssecretaris van I&W ook naar deze mogelijkheid.
Mogelijk verandert deze paragraaf op basis van de concept-normen